تبریز

تبریز یكی از قدیمی‌ترین مناطق ایران و مهم‌ترین منطقه ی استان آذربایجان شرقی است. آب و هوای تبریز در زمستان‌ها بسیار سرد و در تابستان‌ها خشک و گرم است.شهر تبریز شهر تاریخ‌ساز، شهر حماسه‌ها، شهر اسطوره‌ها و نخستین پایتخت جهان تشیع است. و به سبب موقعیت مناسب خود، درگذشته از مراکز تجاری منطقه بوده و هم‌اکنون نیز یکی از مراکز مهم صنعتی در سطح ایران محسوب می‌شود.

مجموعه ی آثار تاریخی و نشانه های باستان شناختی كه از محل های مختلف این شهرستان در نتیجه ی حفاری های متعدد به دست آمده؛ دلالت بر دیرینه گی و قدمت تاریخی این منطقه دارد. مردم تبریز به تدین، دلاوری، آزادی خواهی و بیش از همه به صراحت بیان در عین برخورداری از روحی مهربان شهره اند. . ماركوپولو شهر تبریز را معتبرترین و شریف‌ترین شهرها می‍داند.

شهرستان تبریز از جمله مناطق مهم ایران است که به لحاظ گردشگری نیز دارای جاذبه‌های متعددی است و دومین شهر در جذب گردشگر پزشکی و سلامت در ایران است. تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است.

 کوهستان‌ها، دشت‌ها و دره‌ها ازجمله ارتفاعات سهند، دره ی لیقوان و دشت تبریز به همراه دریاچه‌ها و تالاب‌های متعدد و آثار معماری و تاریخی کم نظیر سبب شده این منطقه از هر نظر دارای اهمیت باشد.