سوالات متداول

FQA

تسهیلگر گردشگری سلامت  کیست؟

تسهیلگران بخش مهم و کارآمدی در گردشگری سلامت هستند،اهداف اصلی این موسسات ایجاد آگاهی و اطلاع رسانی متقاضیان سفر درمانی و ایجاد ارتباط بین بیمار و مراکز درمانی است. این موسسات اغلب هماهنگی های لازم درخصوص خدمات پزشکی، خدمات حمل و نقل، خدمات سفر (ویزا،پرواز،اقامت،حمل و نقل و...) را برعهده داشته وعلاوه بر پشتیبانی بیماران در طول سفر به پیگیری وضعیت بیماران پس از سفر درمانی نیز می پردازند.

گردشگری سلامت درایران ؟

ایران در حوزه مراکز درمانی مدرن،پزشکان حاذق،هزینه های درمانی بسیار مناسب،جاذبه های طبیعی نظیر آبگرم و چشمه های معدنی، درمقایسه با سایر کشورهای جهان و منطقه از مزیت رقابتی منحصر به فردی برخوردار است و از این نظر به مقصد کم نظیری در حوزه گردشگری سلامت تبدیل شده است. 

ایران همچنین در درمان هایی مانند: ناباروری، چشم پزشکی، سلول های بنیادی، جراحی های زیبایی و ترمیمی، جراحی قلب، جراحی مغز،بیماری های ریوی، پیوندهای اعضاء، جراحی های کم تهاجمی لثه و فک و...از شهرت جهانی بالایی برخوردار بوده و هر ساله  مراجعان بسیاری برای دریافت خدمات درمانی و سلامت به ایران سفر می کنند.شهرهای بزرگ ایران نظیر تهران، مشهد، تبریز، قم، رشت، اردبیل و شیراز مقصدهای اصلی گردشگری پزشکی است.

میزان هزینه های درمانی در ایران؟

تعرفه مناسب هزینه های درمانی در ایران با درنظر گرفتن تخصص و تجربه پزشکان ایرانی و کادر درمانی، مدرن بودن تجهیزات بیمارستان ها و مراکز درمانی در مقایسه با کشورهای فعال در گردشگری پزشکی مانند: ترکیه، اردن،هند،سنگاپور،مالزی و... سبب شده که به طور کلی هزینه های درمانی در این کشور بسیار مقرون به صرفه باشد.

ویزای ایران را چگونه دریافت کنم ؟

متقاضیان به منظور آماده شدن جهت مصاحبه بخش کنسولی باید اسناد و مدارک مناسب مربوط به هدف سفر را تهیه نمایند. در زیر فهرست پیشنهادی مدارک مربوط به همه انواع ویزا ارائه شده است. برای دریافت ویزایی که درخواست داده‌اید باید اثبات کنید که الزامات مربوطه را طبق قانون برآورده می‌سازید. تا زمانی که ویزا صادر نشده است برنامه نهایی سفر خود را تنظیم نکرده و بلیت نخرید.

توجه: ممکن است به مدارک دیگری نیز نیاز باشد. لطفاً دستورالعمل‌های مربوط به نحوه درخواست ویزا که در وب‌سایت سفارت یا کنسولگری مورد نظر جهت ارائه درخواست ذکر شده است را بررسی نمایید. ممکن است برای اثبات اینکه شخص واجد شرایط ویزا است، به اسناد بیشتری نیاز باشد.

مدارک عمومی مورد نیاز – برای تمام انواع ویزا

مدارک زیر را برای تمام انواع ویزا مورد نیاز است:

پاسپورت فعلی معتبر برای سفر به جمهوری اسلامی ایران. پاسپورت باید حداقل به مدت 6 ماه بعد از مدت اقامت مورد نظر متقاضی در ایران معتبر باشد (مگر اینکه موافقت‌نامه‌های خاص بین کشور‌ها در این زمینه استثنا قائل شده باشد.)

کليه متقاضيان رواديد جهان‌گردی، اعم از کسانی که قصد بازديد از مناطق ديدنی و يا آثار باستانی را داشته و يا افرادی که به منظور زيارت اماکن مقدسه در شهرهای مذهبی عازم جمهوری اسلامی ايران هستند می‌‌توانند ازطريق آژانس‌های مسافرتی و مراکز توريستی و پس از اخذ رواديد به جمهوری اسلامی ايران سفر کنند.

مدارک لازم:

۱- تکميل فرم درخواست صدور رواديد بدون خط خوردگی که توسط متقاضی تايپ و ارايه می‌‌شود.

۲- دو قطعه عکس ۴×۳ از روبرو، زمينه روشن، بدون کلاه و عينک
۳- اصل و تصوير گذرنامه معتبر متقاضی که دارای شش ماه اعتبار و بدون خدشه باشد.

همراه داشتن اصل و تصوير بيمه‌نامه حوادث و سلامت تا اعتبار رواديد
۵- پرداخت هزينه رواديد ‏(هنگام مراجعه حضوری) در محل بخش کنسولی سفارت آدرس بانک اعلام می‌‌شود.

توجه:
برای متقاضيان رواديد جهانگردی ارايه شماره مجوز توسط آژانس مسافرتی معتبر الزامی است و درمورد رواديد زيارتی تقاضای کتبی متقاضی کفايت می‌‌کند.

مدت زمان لازم برای صدور رواديد جهت کسانی که با ارايه مدارک لازم به بخش کنسولی، درخواست خود را ارايه نموده و هم‌چنين برای کسانی که شماره مجوز وزارت خارجه را ازطريق آژانس‌های مسافرتی در اختيار دارند، حداقل يک هفته به طول می‌‌انجامد.

متقاضيان رواديد جهانگردی می‌‌توانند جهت تسريع در صدور رواديد نسبت به ارسال شماره مجوز و مشخصات خود به آدرسرايانامه بخش کنسولی سفارت اقدام نموده و پاسخ لازم جهت مراجعه را دريافت کنند.

رواديد فرودگاهی برای توريست‌‌‌ها، با اعتبار دو هفته‌ای

باتوجه به مصوبه هيئت وزيران جمهوری اسلامی ايران، مقرر شد منبعد دفاتر گذرنامه و رواديد وزارت امورخارجه مستقر در فرودگاه امام خمينی (ره) ، مهرآباد، مشهد، شيراز و تبريز جهت دارندگان گذرنامه‌های عادی معتبر کشورهای به شرح ذيل بنا به درخواست متقاضی رواديد جهانگردی (حداکثر تا دو هفته) صادر کنند. بديهی است اين نوع رواديد درصورت تشخيص ضرورت توسط مقامات ذی‌ربط (حداکثر تا دو هفته ديگر) قابل‌تمديد خواهد بود.

مدارک لازم:


۱- اصل و تصوير گذرنامه معتبر متقاضی که دارای شش ماه اعتبار و بدون خدشه باشد.
2- شرکت‌‌ها و دفاتر خدمات مسافرتـی به منظـور تسريع در سفر مسافـران خود می‌‌توانند درخواست و مشخصات گروههای متقاضی رواديد را ۴۸ ساعت قبل از ورود مسافرين به اداره گذرنامه و رواديد وزارت امور خارجه ارايه نموده تا مجوز لازم به دفاتر اداره گذرنامه و رواديد در فرودگاه مورد نظر ابلاغ شود.
3-افرادی که حائز شرايط ذکر شده نباشند، درصورت مراجعه به مبادی ورودی و دريافت پاسخ منفی، مسئوليت عواقب و هزينه‌های مربوطه را بر عهده خواهند داشت.

5- جهت تسريع در صدور رواديد،کسانی که دعوت‌کننده‌ای در ايران نداشته و نشانی مشخصی ندارند بايد با مراجعه به آدرس www.itto.org هتل محل اقامت خود را انتخاب و پس از ذخيره‌کردن جا، برگه Reservation خود را به دفاتر گذرنامه و رواديد وزارت امورخارجه مستقر در فرودگاه امام خمينی (ره)، مهرآباد، مشهد، شيراز و تبريز جهت دريافت رواديد ارايه کنند.

توجه:
اين نوع رواديد صرفاً با هدف جهانگردی و جهت افرادی که اصالتاً دارای تابعيت کشورهای آذربايجان – آلبانی – آلمان – اطريش – ارمنستان – ازبکستان – اسپانيا – استراليا – اسلوانی – اسلوواک – امارات متحده عربی -‌اندونزی – اکراين – ايتاليا – ايرلند – بحرين – برزيل – برونتی – بلاروس – بلژيک – بلغارستان – بوسنی هرزگوين – پرتغال – پرو – تاجيکستان – تايلند – ترکمنستان – چين – دانمارک – فدراتيو روسيه – رومانی – ژاپن – سنگاپور – سوئد – سوييس – سوريه – عربستان – عمان – فرانسه – فلسطين – قبرس – قرقيزستان – قطر – کرواسی – کره جنوبی – کره شمالی – کلمبيا – کوبا – کويت – گرجستان – لبنان – لوگزامبورگ – لهستان – مالزی – مجارستان – مغولستان – مکزيک – نروژ – نيوزلند – ونزوئلا – ويتنام – هلند – هند – يوگسلاوی – يونان می‌‌باشند صادر و شامل دارندگان گذرنامه‌های سياسی، خدمت، تجاری، کارشناسی، خبرنگاری، گزارشگری و اتباع ايرانی که دارای گذرنامه خارجی نيز بوده ولی به موجب قوانين جمهوری اسلامی ايران از تابعيت ايران خارج نشده‌اند؛ نخواهد بود.

آیا ایران کشور امنی برای سفر است ؟

ایران امن ترین کشور در منطقه و همچنین یکی از امن ترین و پاکیزه ترین کشورهای جهان محسوب می شود و برخلاف بسیاری از کشورها حمل هر گونه سلاحی مغایر قوانین و مقررات است.

پوشش در ایران چگونه است ؟

پوشش در ایران از جاذبه های خاص خود برخوردار است. بانوان می توانند برای پوشش خود در ایران از روسری،تونیک و کت های بهاره و شلوار استفاده کنند و تجربه جدیدی را کسب کنند.

آیا بیمه درمانی من هزینه های درمانی در خارج از کشور را پوشش می دهد؟

ایران به دلیل برخورداری از تحریم های ناجوانمردانه سالیان گذشته، در حال حاضر امکان پوشش دهی به بیمه های خارجی و کارت های اعتباری خارجی را ندارد ولی امکان بهره مندی شما از بیمه های ایرانی و کارت های اعتباری ایرانی توسط شرکت های تسهیلگر و پشتیبان گردشگری سلامت در کشور به راحتی امکان پذیر است.