در دوران همزیستی با کرونا؛

عدم برنامه مشخص برای جذب توریست سلامت عمان، خدمات VIP هم لازم است

آژانس‌های ایرانی تور ویژه‌ای برای جذب گردشگران سلامت عمانی به ایران ندارند همچنین خدمات گردشگری سلامت ایران تنها محدود به خدمات سنتی شده تا VIP

خبرگزاری مهر_ گروه فرهنگ؛ دوران همزیستی با ویروس کرونا آغاز شده است و از حالا باید به فکر باز شدن مرزها و ورود گردشگران خارجی بود آنچنان که علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی گفته؛ از اول تیرماه پیش بینی شده تا مرزها به روی گردشگران خارجی باز شود. حالا باید به این فکر بود که برای جذب هر یک از گردشگران در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری چه راهکاری در پیش گرفت. یکی از این بخش‌ها مربوط به حوزه گردشگری سلامت می‌شود.

اگر ایران همچنان کانون توجه ویروس کرونا در میان کشورهای جهان باشد؛ چطور می‌تواند در این زمینه گردشگر سلامت جذب کند؟ آیا هنوز هم می‌تواند روی بازاری مثل عمان به عنوان بازار گردشگری سلامت حساب باز کند یا نه.

چون در سال ۹۸ یک گروه از آژانس‌داران و فعالان گردشگری به همراه وزیر میراث فرهنگی و هیأت همراهش به عمان سفر کردند تا تفاهم‌نامه‌هایی را برای سفر بیماران عمانی به ایران فراهم کنند این به آن معناست که تفاهم‌های اولیه انجام شده است و از حالا به بعد باید بخش خصوصی چاره‌ای برای اجرایی شدن آن تفاهمنامه‌ها کند.

از طرفی درست زمانی که آژانس‌داران و فعالان گردشگری تلاش می‌کردند تا توجه عمان را به ایران جلب کنند، نمایندگان علوم پزشکی فارس به راحتی در صدا و سیما اعلام کردند ما به دنبال ایجاد درمانگاه‌هایی در عمان هستیم تا دیگر بیماران عمانی رنج سفر را به ایران متحمل نشوند و تنها کسانی به ایران بیایند که نیاز به جراحی داشته باشند. درحالی که این گفته‌ها با اصل گردشگری سلامت در تناقض است.

اگر ده گروه به ایران بیاید که دو گروه از آنها به عمل جراحی نیاز داشته باشد، هر کدام سه نفر همراه داشته باشند یعنی ۳۰ اتاق با ۹۰ غذا در روز. این افراد از تاکسی و مراکز خرید نیز استفاده می‌کنند چرا نباید اجازه بدهیم آنها به ایران سفر کنند. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز نتوانسته‌ایم اهداف گردشگری درمانی را تعریف کنیم نمی‌دانیم باید به آنها با دید طبابت نگاه کنیم یا گردشگری پزشکی.

متأسفانه آژانس‌های ایرانی برای گردشگری درمانی تور ویژه‌ای ندارند که بتوانند در کنار خدمات درمانی، خدمات گردشگری نیز به مسافران خارجی ارائه کنند. اگر اکنون تعداد کمی گردشگر سلامت به ایران می‌آید تنها از طریق برخی شرکت‌هایی است که از سال‌ها قبل در این زمینه کار کرده‌اند وگرنه آژانس‌های مسافرتی تلاش جدیدی برای جذب حداکثری گردشگران سلامت عمانی به ایران نمی‌کنند. این درحالی است که در عمان بیش از ۳۰۰ دفتر هست که به کشورهای دیگر مسافر اعزام می‌کند.

عمانی‌ها بیشتر برای دریافت خدمات پزشکی مرتبط با نازایی، چشم، استخوان کمر، زیبایی، کاشت مو، پاکسازی صورت و … به کشورهای دیگر سفر می‌کنند برخی از عمانی‌ها در شهرستانها زندگی می‌کنند شاید در عمرشان ۵ بار به مسقط سفر کرده باشند برای این افراد رفتن به ایران از رفتن به مسقط آسان‌تر است چون احساس قرابت بیشتری با شهرهای ایران می‌کنند. آنها به شهر شیراز نزدیک هستند و در این شهر نیز مراکز درمانی و اقامتی مناسبی وجود دارد و از لحاظ علمی نیز در سطح بالایی است ولی برخی از گردشگران عمانی می‌خواهند خدمات لوکس و ویژه‌تری بگیرند. این افراد برای درمان بیماری‌هایی مانند چشم، زیبایی و کبد به شیراز مراجعه می‌کنند اما در تهران می‌توان به آنها خدمات VIP داد.

حداقل هزینه‌ای که یک عمانی برای سفر به ایران می‌کند ۱۵۰۰ دلار است بعد از کرونا مانند همیشه مسقط به تهران و برعکس چند خط هوایی وجود دارد که مسافران را جابه‌جا می‌کند با این وجود گردشگران سلامت عمانی بیشتر به هند می‌روند تا ایران چون در هند نه تنها مراکز اقامتی و درمانی لوکس و بین‌المللی وجود دارد، بلکه آنها را بیمه نیز می‌کند.